03 augusti 2011

Mormorsränder i form av bebisfilt: Ta-dah










Attic24 visar varje avslutat projekt som ett Ta-dah och en bild där hennes egna fötter syns. Så eftersom mönstret och inspirationen kommer från henne tar jag en bild i samma stil. Sandalsolbrännan bjuder jag på...



Det här började som ett virka-i-bilen-projekt på den första av sommarens långresor. Först visste jag inte riktigt vad det skulle bli, jag ville mest bara prova mormorsränder. Jag tänkte mig ett kuddfodral. Något måttband hade jag inte i bilen, och ögonmåttet visade sig senare vara väldigt skevt, så något kuddfodral blev det inte alls. Då en barndomsvän födde en flicka i juli föll bitarna på plats. En bebisfilt såklart! Den överlämnades strax efter att den virkats klart, så bilderna togs i all hast.



Färgerna och den lite regnbågslika randningen var inte planerad. Jag hade tänkt mig slumpmässiga ränder, och jag hade fler färger i garnpåsen. Efter ett tag märkte jag att jag hade gjort regnbågsränder, och så fick det fortsätta. Jag lade bort en del av färgerna. Om man tittar noga så ser man att ränderna kommer i fel ordning på något ställe, men varför ska man titta noga? Kanten hade jag tänkt göra bredare först, men då jag gjort den så där långt så kändes den färdig.



Mormorsränder var riktigt härligt att virka. Färgerna är riktiga glad-färger. En perfekt sommarvirkning. Nästan lite meditativt att virka stolpgrupper. Lite beroendeframkallande också. Vad ska jag nu virka när denna är klar?



Garn: Mandarin petit

Virknål: Nr 3

Mönster: Finns hos Attic24, en fantastiskt fin blogg med mycket inspiration, färger och virkglädje. Mönstret finns även översatt till svenska av Stjärnkraft. Jag startade med 129 luftmaskor.

Mått: Glömde mäta den färdiga filten innan presenten överlämnades, men den blev ungefär 65x75 cm.

11 kommentarer:

  1. Åh, så snygg!! Jag gillar verkligen färgerna i filten! Nu blir jag bara så himla sugen att testa mormorsränder!! /Louise

    SvaraRadera
  2. Mormorsränder man blir glad av:-)

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar filt!!! Nu känner jag mig inspirerad att börja virka (vilket jag inte har gjort sedan textilslöjden på högstadiet). Regnbågsmönster är så underbart. Så duktig du är!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag blev inspirerad av din filt :)
    Gör mig nu en egen. Hur har du gjort din kant? Är det stolpgrupper sen fasta maskor?
    Tycker din kant blev bra!

    SvaraRadera
  5. Hej Ida! Vad roligt att jag har inspirerat dig! :-) Ja det är precis så jag gjorde på kanten, stolpgrupper och sedan fasta maskor. Jag hade tänkt fortsätta och göra mer kant, men när jag gjort så där långt så kändes den lagom.

    SvaraRadera
  6. hej, minns du vad för garn och tjocklek på garn?
    Dubbelt eller enkelt garn?

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym,
    jag använde Mandarin Petit och virknål 3, enkelt garn.

    SvaraRadera
  8. Hur mycket garn går det åt? Ett nystan av varje färg?

    SvaraRadera
  9. Jag minns inte hur mycket det gick åt, men ett nystan av varje räcker långt. Beror ju förstås på hur stor man gör filten, men jag har rester av alla nystan kvar.

    SvaraRadera
  10. Måste fråga hur du gjort kanten runt om. Fastmaskor? Hur många på långsidan/stolpe?

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer!